Innledning
I dette kapittelet ser vi på mer spesifikke pasningsteknikker som kan være viktige for en bakspiller å ha i sin verktøykasse.
Vi vil også sette de grunnleggende teknikkene fra kapittel 1 inn i en spillkontekst, og vise øvelser med noe større kompleksitet. Målet er å knytte de tekniske ferdighetene sammen med begreper som timing og valgferdigheter.
Det er avgjørende for meg å kunne legge pasningene hardt nok. Derfor må jeg ha et godt treffpunkt og kunne variere mellom stusspassninger og vanlige pasninger.
Detaljer å tenke på:
- Å kunne spille pasninger under fysisk press.
- Scanning, evnen til å se hele banen.
- Å kunne bevege seg til en side og samtidig spille pasning motsatt vei.
- Å velge hensiktsmessig teknikk basert på hvordan forsvarsspilleren agerer (f.eks. et høyt innspill hvis forsvarsspilleren står lav med armene).
Timing: rett pasning på rett tidspunkt
For meg er det viktig å ha forskjellige måter å spille pasningene på. Det gjør at jeg føler meg enda tryggere i situasjonene som kommer fordi jeg vet at jeg klarer å spille pasningen til sidemannen min på en eller annen måte. Jeg har også gjort det til en vane å alltid se til motsatt side av der ballen kommer fra for å kunne forberede meg litt på hva slags situasjon som venter meg og hvilke typer pasninger jeg skal vurdere. Veldig mange forsvarsspillere på internasjonalt nivå står ofte høyere i banen og forsvarer, og ønsker å gjøre pasningene enda vanskeligere, og derfor har jeg også tatt i bruk stusspasninger på lang avstand også for å gjøre det vanskelig for forsvarsspillerne å stoppe pasningen.
- Hvordan skape gode arbeidsforhold for min medspiller?
- Hvordan kan jeg spare den andre for skritt?
Pasningsteknikk og timing. Evnen til å spille ballen videre i rett øyeblikk.
Bildesekvens: Vinne duellen med en forsvarsspiller. Fange den neste. Holde armen fri. Slå pasning videre for å utnytte det overtallet du har skapt.
Pasninger i kryss
I krysningsspill kan vi skille mellom å angripe i rom og krysse, og å angripe på spiller, få fysisk kontakt og krysse.
Begge teknikkene er relevante, og det er fornuftig at spillere lærer begge deler. Likevel ser vi en tendens til at det i damehåndball ofte er effektivt å gå i rom og krysse, mens det i herrehåndball i større grad er nødvendig å søke kroppskontakt og krysse. Det er fordi spillerne er fysisk større, det er trangere i forsvaret og dermed mindre rom å angripe i.
Som regel vil vi anbefale å spille ballen med nærmeste hånd når man krysser (venstre hånd når du krysser mot venstre, og høyre hånd når du krysser mot høyre), og forsvare ballen med kroppen og motsatt arm.
Teknikk er dog individuelt, og for mange spillere kan det fungere utmerket å bruke den dominante hånden uansett – også når man krysser i motsatt retning av skuddarmsiden. Fordelen er at det i en del tilfeller kan gjøre det enklere å være troverdig mot mål og satse før man slipper ballen videre.
Uansett valg av hånd, er det avgjørende at spilleren holder ballen og armen fri, unngår å bli låst opp av forsvarsspilleren, og sørger for å ha flest mulig pasningsalternativer videre.
Grunnleggende teknikk i krysningsspill
Grunnleggende teknikk i krysningsspill
Grunnleggende teknikk i krysningsspill med forsvarsspiller
Krysningsspill i kampsituasjon på høyeste nivå. Bruk nærmeste hånd (ballen over i venstre hånd når man går til venstre, også for høyrehendt spiller).
Krysningsspill i kampsituasjon på høyeste nivå. Kryss med fysisk kontakt.

Kroppskontakt
Høy arm

Hard satsing binder opp to forsvarsspillere
Holder armen fri og bruker nærmeste hånd
Krysningsspill i kampsituasjon på høyeste nivå. Kryss i rom med lite eller ingen kroppskontakt.
Pasninger over sone
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Pasning direkte fra midtsektor til kant. Legg merke til hvordan høyden på armen gir spilleren mulighet til å slå gode pasninger også til spillere som er lengre unna. Merk også variasjonen i valg av teknikk: Noen ganger nærmeste hånd, andre ganger motsatt hånd; fra gulvet og fra luften; pasninger via gulvet med og uten kroppskontakt ol.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Pasning direkte fra midtsektor til kant. Legg merke til hvordan høyden på armen gir spilleren mulighet til å slå gode pasninger også til spillere som er lengre unna. Merk også variasjonen i valg av teknikk: Noen ganger nærmeste hånd, andre ganger motsatt hånd; fra gulvet og fra luften; pasninger via gulvet med og uten kroppskontakt ol.

Høy posisjon på armen gir flere pasningsalternativer

Høy posisjon på armen gir flere pasningsalternativer
Pasninger i motsatt retning av egen bevegelse
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Pasning i motsatt retning av egen bevegelse med mye press.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Pasning i motsatt retning av egen bevegelse.
Bildesekvens: Pasning i motsatt retning av egen bevegelse.
Innspillsteknikker
Innspill med lav arm
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill med lav arm på nærmeste side av forsvarsspilleren.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill med lav arm der man legger armen rundt forsvarsspilleren, mot skuddarmssiden.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill med lav arm der man legger armen rundt forsvarsspilleren, motsatt av skuddarmssiden.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill med lav arm mellom beina på forsvarsspilleren.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill med lav arm bak ryggen.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill med lav arm mellom egne bein.
Innspill med høy arm
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill med høy arm der man legger armen rundt forsvarsspilleren, mot skuddarmssiden.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill med høy arm der man legger armen rundt forsvarsspilleren, motsatt av skuddarmssiden.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill med høy arm over hodet på forsvarsspilleren.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill med høy arm. Lang avstand – kort tid med ballen («en touch»).
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Holder armen fri, i høy posisjon, under press – gir mulighet for innspill.
Innspill fra luften
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill fra luften. Kroppskontakt. Holder armen fri.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill fra luften – motsatt retning av egen bevegelse.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Innspill fra luften. Eksempel på overblikk og teknikk.
Utspillsteknikker
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Utspillsteknikk med høy arm.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Utspillsteknikk via gulvet.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Ener går på innbrytning og får «treff». Utspill med kroppskontakt og mye press.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Langt utspill fra gulvet, til nærmeste kant.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Langt utspill fra luften, til nærmeste kant.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Langt utspill fra luften, til motsatt kant.
Kampsituasjon fra høyeste nivå. Utspill bak ryggen.
Øvelser
Her følger eksempler på gode øvelser for å jobbe med innlæring og videreutvikling av de teknikkene som er beskrevet i kapittelet.
Alle øvelsene du finner her ligger også på Øvelsesbanken. I Øvelsesbanken vil du også finne et større utvalg av relevante øvelser.
Se også Valgskolen for mer inspirasjon rundt utvikling av samspillsferdigheter bakspiller-bakspiller, bakspiller-kantspiller og bakspiller-linjespiller.
For meg har det å få nok repetisjoner på trening i overtall- spillsituasjoner hvor vi skal gå i en duell med en forsvarsspiller som gir rundt 60% slik at man kommer forbi med noen i kroppen der man videre vurdere hvem man skal spille til, samtidig som man skal spille en god pasning hjulpet meg veldig.
Leker/oppvarmingsøvelser
Eksempler på leker/oppvarmingsøvelser som gir mange repetisjoner på ulike relevante teknikker (i en åpen kontekst):
Innspillslek med stuss, to lag, avgrenset område, flere mål. Poeng ved stusspasning via målet til medspiller.
10-trekkslek med twist. Poeng ved mottak av pasning innenfor 9 meter, først til for eksempel 5 poeng.
Fire spillere i en firkant spiller frie pasninger. En spiller i midten, to forsvarsspillere forsøker å vinne ball.
Teknikktrening
Midtre bakspiller gir pasning til sidebakspiller, som er i bevegelse smalt, bryter av, deretter utspill til kant. Kant hopper inn, og spiller tilbake til midtre bakspiller. Neste variant er at utspillet til kant er etter opphopp som til skudd, men spiller ut til kant fra lufta. Siste variant er at kantspiller etter utspill finter inn i banen, og spilller til midtre bakspiller.
Ulike pasninger over soner. Midtre bakspiller gjør bevegelse mot mål bort fra bakspiller før pasning til sidebakspiller. Sidebakspiller kommer i stor fart inn i banen, mottak og hopp, før man spiller en av kantene. Kant hopper inn, og spiller tilbake til midtre bakspiller, som da spiller til den andre bakspilleren.
Varianter av utspill til kant, innspill til linje og oppspill til bakspiller. I starten enkelt, mer avansert etter hvert.
Utspill- og oppspillsvarianter med press i kroppen.
Teknikk i pasning og innspill.
Teknikk i pasning og innspill.
Vendepasning fra midtre bakspiller. Sidebakspiller har tre valg: spille egen linje, spille linje lengst unna, eller spille motsatt bakspiller. Forsvarsspillerne varierer mellom å passe linja eller komme fram for å støte, eller komme fram for å snappe. Piskekast, enten fra gulvet eller lufta.
Grunnleggende teknikk og timing i krysspill.
Kryss – overspill – utspill.
Nærme spilltrening
Øvelser der vi «nærmer oss» spilltrening, men der fokus fremdeles i stor grad er på teknikk. Gjennom å tilpasse forsvarsspillet og gi angrepsspillerne gode betingelser, skaper vi forutsetninger for naturlig å få mange repetisjoner på de ulike teknikkene vi ønsker å trene på.
Innspillsteknikk og skudd. Tilpasset forsvarsspill.
Enkel spilløvelse 3 mot 2 der bakspilleren får jobbe med ulike typer av innspillsteknikker og utspillsteknikker.
Skudd/innspill/viderespill i midten. Hvis ballen går videre til sidesektor, spiller vi 2 mot 1. Forsvarsspilleren prøver å stoppe bakspilleren, som tilpasser utspillet utifra 1-erens posisjonering og aksjon.
Duell og kryss. Midtre bakspiller krysser opp medspiller om han/hun ikke vinner duellen.